Sri Lanka a vallások szigete, 4 fő vallás - a buddhizmus (ami tulajdonképpen egy életszemlélet), a hinduizmus, a muszlim és a keresztény vallás békében él egymás mellett.
Sokan kérdezik, mi az, ami mindenképpen "must see", avagy amit a szigeten mindenképpen látni kell. Tegyünk hát egy kis utazást, 4 nagy templom érintésével. Aki teheti, járja be ezt az utat, nem fog csalódni :)
1.
A Szent Fog Temploma- a buddhisták Vatikánja
Kandy városa
A Dalada Maligawa a legnagyobb és legszentebb helye a Sri Lanka-i theravada buddhizmusnak. Lord Buddha bal szemfogát őrzik itt, ami az ország erejének és függetlenségének jelképe lett. Többet itt olvashattok róla. A Szent Fogat arany szutpácskákban rejtették el, csak a szerzetesek láthatják. A sztupa az emeleti Vedahiti Maligawa szentélyben látható minden nap 3-szor 5 percig, amikor is kinyitják az ereklyét őrző ajtót. Ha az esti (19,00 órai) ceremóniára érünk oda, rengeteg helyivel is találkozunk, hiszen ők a Fogat az élő Buddha jelképének tartják és a legnagyobb tisztelettel adóznak iránta.
Minden nap rengeteg ember zarándokol el a Fog Szentélyéhez azért, hogy akár csak egy pillantást vethessenek a relikviát rejtő sztupára. Amíg a nyitásra várakoznak, addig a padlón ülve imádkoznak, szent szövegeket olvasnak. Minden alkalommal fehér ruhát viselnek. Ez egyébként igaz minden templomra, a legutolsó poya napon minket megrótt a szomszéd szerzetes, mivel színes ruhában jelentünk meg :)
Érdemesebb korábban érkezni, hogy a nyitást megelőző dobos ceremóniát is meg tudjuk nézni, 18,30-tól kezdődik az alsó szinten, a Szentély alatt. A táncosok Kandy tradicionális népviseletében mutatják be az ajtónyitási ceremóniát. Fotózni kötelező ;)
Szerdánként külön ceremóniát rendeznek a szerzetesek, akik kinyitják a sztupácskákat és megfürdetik a Szent Fogat. A ceremónia neve Nanu Mura Mangalya. és már több mint 2000 éves.
A Fog Templom a Királyi Palota része, s mint ilyen, hatalmas örökség a nemzet számára. A nyolcszögletű Paththirippuwa már messziről látható, a 18. században keletkezett, az utolsó Kandy király, Wickrama Rajasinghe utasítására.
A felső emeletet, ahol a Szent Fog található, 26 díszesen faragott oszlop díszíti, melyeket Narendrasinghe király idejében készítettek.
Aki a történeteket is szeretné hallani, a jegypénztárnál helyi vezetőt tud fogadni, cirka 1000 rúpiáért (8 usd), aki végigvezeti a templomon és mindent elmesél. Érdemes tehát felmenni a Fog szentélyhez, a templom bejáratánál 100 rúpiáért gyönyörűséges lótuszvirág kompozíciót lehet vásárolni és majd a szentélynél letenni egy ima keretében, aztán elüldögélni kicsit a helyiekkel.
Érdekes élmény megnézni a könyvtárat, ahol a híres pálmalevelekre írt könyveket őrzik.
Szintén kötelező program hátramenni a Márvány terembe, ahol gyönyörűséges festményeken örökítették meg a Szent Fog útját Indiából Anurahapurán, Polonnaruwán át Kandybe. Nevét a szépséges márvány Buddhákról kapta.
A Márványterem hátsó kijáratánál balra fordulva lehet megnézni a Múzeumot, melyben Raja, a híres elefánt történetét is megismerhetjük.
A Dalada Maligawa legnagyobb ünnepe az Esala Perahera (júliusban vagy augusztusban), erről rögtön a bejáratnál kaphatunk információt a felfestett képek alapján.
2.
Lord Murugan hindu temploma
Kataragama
A sziget délkeleti részén található Kataragama városa, mely az egyik legnagyobb hindu templomnak ad helyet. Főként júliusban és augusztusban jön sok látogató, ugyanis ebben az időszakban tartják a híres Kataragama fesztivált, de a helyiek mindennapos látogatást tesznek itt, hiszen itt kérnek áldást minden tevékenységük megkezdésére.
A legenda szerint Kataragama, vagy ahogyan Indiában nevezik, Murugan, feleségét, Valli Ammant keresve jött ide, s miután testvére, Ganésha segítségével meg is találta, végül itt telepedett le.
Maga a Szent Város a Menik folyó partján terül el. A hívők, miután megfürödtek, de legalábbis megmosták lábukat a folyóban, a Maha Devaléban, azaz a Nagy Szentélyben sorakoznak áldásért. Ha valaki új autót vesz, új üzletet szeretne beindítani vagy egyszerűen csak valami probléma adódott a családban; fogja magát, és elmegy Kataragamába imádkozni, illetve segítséget, áldást kérni a beindításhoz, bármi is legyen az.
A bejáratnál hosszú sorokban gyümölcsárusok várakoznak, ezerféle gyümölccsel, bétellevéllel és virágfüzérekkel. Igen, igen, ezeket visszük be a guruknak, megspékelve egy kis készpénzzel :) , majd az áldás előtt átadjuk nekik. Hosszas válogatás előzi meg a gyümölcskosarak elkészítését, Lord Murugannak csakis a legjobbat vihetjük :)
A guru átveszi az ajándékot, kivesz néhány gyümölcsöt és a pénzadományt, a többi gyümölcsöt pedig darabokra vágja s visszaadja. Megkapjuk az áldást, és a maradék gyümölcsöt az udvaron a földön ülve megeszegetjük, néha-néha dobálunk belőle a majmocskáknak, madaraknak, mókusoknak, vagy vihetünk belőle a templomi elefáninak is :)
Természetesen ide is fehér ruha dukál :)
Aki a buddhista sztupát, a Kiri Veherát is meg szeretné látogatni, csak induljon tovább befelé az úton. A sztupa a 2. században épült.
A fesztivál legvarázslatosabb élménye a tűzönjárás, amiben Kataragama istenben való hitük segíti őket.
3.
Our Lady of Madhu
Mannar Kerület - Madhu
Egy apró, sárból készült templomocskaként kezdte a sziget egyik legnagyobb katolikus temploma, de ma már ez a leglátogatottabb és egyben a legszentebb katolikus szentély mind a szingaléz, mind a tamil katolikusok számára.
A katolikus vallás a 16. századig nem volt ismert Sri Lankán, bár a legenda szerint Tamás apostol többször járt a szigeten. A portugálok erőszakos módon térítették a helyieket: aki nem vált katolikussá, azt megölték. Ezért van az, hogy Negombo, és észak-dél irányban az egész környéke, így Colombo és a tamil körzet egy része tele van katolikussal.
Sok legenda fűződik a templomhoz. Szűz Mária szobra, amint a gyermek Jézust tartja a karjaiban a legenda szerint vagy Portugáliából vagy Goából érkezett ide. Az akkoriban itt élő portugálok között élt egy nő, Helena, aki megkezdte a templom építését, hogy menedéket adjon az ideérkező szobornak. Mivel ebben az időben a sziget már holland kézben volt, titokban kezdték el építeni, Helenának körülbelül 700 helyi katolikus segített.
1705-ben Joseph Vaz püspök kissé kibővíttette, aki a hollandok miatt álruhában érkezett ide.
A rendszeres zarándoklat Christopher Bonjean püspök nevéhez fűződik, aki 1868-ban érkezett a szigetre, aki felfedezte a dzsungelben a kis templomot és 1872-ben megint felújíttatta. A hatalmas homlokzat, a tágas presbitérium és az Oltáriszentség kápolnája ebben az időben épült meg.
1920-ban Brault püspök kapott a pápától engedélyt a szobor történelmi ünnepélyes kánoni megkoronázásához. Magát a templomot a 2. világháború alatt, 1944-ben szentelték meg. Ekkor cserélték ki a fából készült oltárt márványra, és az egész szentélyt fehér és kék márvánnyal borították.
Minden év augusztusában katolikus helyiek százezrei érkeznek a sziget minden tájáról, hogy megünnepeljék Sarlós Boldogasszony ünnepét. Bár a Madhu templomban rengeteg ünnepet tartanak, mégis ez a sziget egyik legnagyobb katolikus ünnepe.
A szobrot mindösszesen 3-szor vitték körmenetre a szigeten: 1948-ban, 1974-ben, és 2001-ben. Az utolsóra a háború lezárásáért való imádkozás miatt került sor.
A tamil-szingaléz háborús terület közepén helyezkedik el, ezért a háborús évek alatt kevesebben látogatták, de nagy jelentőséggel bírt mégis, mivel több tízezer menekültnek adott otthont a háború 30 éve alatt. Ennek ellenére többször is bombázták, 1999. november 20-án 44 ember halt meg, s ennek következtében demilitarizációs övezetnek nyilvánították.
Ferenc pápa is meglátogatta a templomot 2015. januári itt-tartózkodása során.
4.
Red Mosque
Colombo - Pettah
Azaz, Al Jamiur Alfar Masjid.
Colombo Pettah kerületében található, a legnagyobb muszlim mecset a szigeten.
A mór kereskedők, hajósok a 8. században, a muszlim vallás elterjedése utáni időszakban érkeztek a szigetre, mintegy a nyugati és keleti világ kereskedésének közvetítésére. Közülük sokan letelepedtek a sziget kikötőiben, s az ő leszármazottjai alkotják a sziget 8 %-nyi muszlim vallású részét.
A mecsetet 1908-ban építette körülbelül 1500 muszlim vallású lakos, de ebben az időben ennek ellenére még csak kb. 500-an jártak naponta ötször misére. A 70-es években emelkedett meg jelentősen a hívek száma, és ma már több mint 5000-en járnak ide nap mint nap - 2000-en átlagos napokon, a többi 3000 a ramadán ünnepe alatt.
Maga az épület meglepő és ikonisztikus; koloniális stílusú, de kiemelkedik vibráló vörös-fehér színével. Amint a Pettah bazár szűk utcácskáin flangálunk, egyszer csak szemünk elé tárul, váratlanul, és mozdulni sem tudunk a csodálattól.
Nemrégiben a belső terek is megkapták csodás vörös-fehér "ruhájukat", és további tervek születtek a mecset megnagyobbítására, hogy legalább tízezer hívőt tudjon egyszerre fogadni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése