Ugrás a fő tartalomra

Ambuluwawa kilátója

Sok évvel ezelőtt egy jelentkező vendégünk hívta fel a figyelmemet Ambuluwawa kilátójára. Ahhoz nem kellett sok, hogy alapvető információkat megtaláljak róla, s az adott programba is szépen belesimult, de egy jó év kellett ahhoz, hogy én is eljussak a kilátó tetejére, s saját tapasztalatokat szerezzek.

Lélegzetelállító környezet

Sokan, akik már ellátogattatok hozzánk, tudjátok, hogy Sri Lanka az Indiai óceán gyöngyszeme. Az Indiai óceán drágaköve. Gyönyörű természetével, 2600 éves írott történelmével, ízletes ételeivel, mosolygó embereivel és hihetetlen sokszínűségével minden ide utazót lenyűgöz.

Az első, ami azonnal szemünkbe ötlik érkezés után: a végeláthatatlan, ezer árnyalatban pompázó zöld természet. Zöldek a partokon a dőlős pálmák, a védelmül szolgáló mangrove, a reggeli harmatban úszó pompázatos rizsföldek, a hegyen-völgyön elterülő szikrázó teaültetvények, a banán- és avokádó ligetek, a burjánzó dzsungelek. Sri Lanka minden alkalmat arra, hogy mindezt a lehető legszélesebben tárja elénk. Felmászhatunk a Sigiriya sziklára vagy a Pidurangalára; egy gyönyörű hajnalon felszállhatunk légballonnal Dambulla fölé; felzarándokolhatunk a sziget szent hegyére, a Sri Padára - vagy igen, fellépcsőzhetünk az Ambuluwawára. Már ha vágyunk a zöld bármilyen formájára.

Mi is az Ambuluwawa?

A 48 méteres torony 2006-ban épült Gampola kerületben, 1087 méterrel a tengerszint felett. Természetvédelmi területen épült fel, mely ma egyben a sziget negyedik botanikus kertje. Egy torony, mely felfelé egyre inkább szűkül, olyannyira, hogy a tetején már csupán egyetlen ember fér el. Bizonyos helyeket felfelé igencsak be kell húznunk a hasunkat, hogy tovább tudjunk jutni. De nem csupán ezzel kell megküzdenie a bátor utazónak. Mivel egy idő után a lépcsők a torony külső oldalán folytatódnak, igen alacsony korláttal szegélyezve, aki tériszonytól szenved, az jobban jár, ha folyamatosan a fal felé fordulva sétál felfelé.

Már a torony aljához való eléréshez is meg kell dolgoznunk.

Akár gyalog sétálunk fel a gyönyörű kertig, ahol a torony áll, akár tuktukkal merészkedünk fel, mindenképpen érdekes utunk lesz. Már ezért is megéri elindulni: csodaszép, árnyas szerpentin visz fel a torony aljáig. Nem mondom, meg kell dolgozni vele, de aki nem szeretne már a torony aljában elfáradni, az bérelhet tuktukot, szakavatott vezetővel. Ne higgyétek, hogy egy kényelmesebb: mászni, sétálni ugyan nem kell, de kapaszkodni annál inkább! Halált megvető bátorsággal és üzemanyagot nem kímélve berregnek felfelé a szakik.

Felérve s áthaladva az első teraszon, az egyik legszebb kilátásban lehet részünk.

Innen már csak felfelé visz az út. Egy ideig a lépcsőházban, ahonnan kis ablakokon lehet ki-kitekinteni a szabadba. Majd folytatjuk a külső lépcsőkön. Egyik fok a másik után, hirtelen azt sem tudjuk, a lábunk elé nézzünk vagy a körülöttünk lüktető mindenséggel olvadjunk össze. Bármerre nézünk, minden szép, minden magasztos, minden energiával teli. A világ mégis szép.

Harmónia, egység, tolerancia

Ahogyan látjátok, Ambuluwawa betölti szerepét: bátorságra ösztönöz, önmagunk megismerésére, határaink átlépésére, újabb ablakot nyit a világra, megmozgat és elgondolkodtat, kiüresít és megtölt. De valódi mondanivalója nem itt van a csúcson. A kertbe visszaérkezvén érdekes épületek tárulnak elénk, szám szerint négy. Négy templom. Egy katolikus templom, egy hindu kovil, egy muszlim mecset és egy buddhista szentély. Azonnal felmerül a kérdés: miért vannak itt egy helyen? A mai kor emberének ezek az épületek így együtt megosztottságot, elhatárolódást, elkülönülést jelentenek – mind egész magában, de együtt látva értelmezhetetlen.

Itt nálunk – s még sok helyen a világban - ez nem így van. Mind egy. Mindegy. Mindegy, melyikbe térsz be, az univerzális energiával találkozol, az egységgel. Más a ruha, de ugyanaz a belső. Más a magyarázat, de ugyanaz az erő. Sri Lanka érti ezt, hihetetlen toleranciában él, számára az ember az ember, nem keresztény, buddhista, hindu vagy muszlim. Persze, az is. De először: ember.

Ezért épült ez a kert, s ezért jó itt egy kicsit megpihenni, elgondolkodni, lenni. Embernek lenni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Polonnaruwa - Sri Lanka látnivalók

Polonnaruwa városáról is találni az interneten információkat, akár magyar nyelven is, de talán mégis hasznos lehet, ha összeszedjük, hogyan is néz(het) ki a valóságban egy néhány órás kirándulás a Szent Városon belül. Persze, akinek ideje engedi, akár két hétig is barangolhat a területen anélkül, hogy kétszer nézne meg valamit, de lássuk be, nem ez a jellemző. A szerencsések egy napot is rá tudnak szánni, a többségnek azonban egy délelőttje vagy egy délutánja marad, attól függően, hogy mi az aznapi másik programja.  Vallju k be, annak ellenére, hogy közel állunk a "történelem-megszállott" elnevezéshez, mi magunk is csupán néhány órát szoktuk a Szent Városban eltölteni, lévén, hogy van Sri Lankán éppen elég látnivaló; bizony sokszor szükséges felhúzott szemöldökkel, de finoman jelezni a vendég felé - de saját magunk lelkének is -, hogy ideje tovább indulni, más csodákat engedni a szívünkbe és a lelkünkbe.  Még egyszer tehát: a teljesen szubjektív módon kiválasztott he

Miért Sri Lanka? - Sri Lanka látnivalók

Bizony. Miért Sri Lanka?  Azon kívül,  hogy egész évben meleg van,  hogy Sri Lanka még mindig olcsó ,  hogy biztonságossága miatt minden bizonnyal nevezhetjük "India Light"-nak,  hogy itt kapható a világ legjobb minőségű kék zafirja (ugye, hogy szeretnétek olyan eljegyzési gyűrűt, mint Katalin hercegné?) hogy itt ihatjátok a világ legjobb zamatú teáját  és szuper áron lehet megvásárolni a világmárkák termékeit az itt lévő gyárak miatt ...  Bár a fentiek már önmagukban is megérnek egy utazást, de mi most összeszedtünk néhány információt, ami megerősíthet Benneteket, hogy ide tervezzétek a következő utatokat. A sziget annyira változatos, mind földrajzi, mind éghajlati, mind kulturális, mind nemzetiségi szempontból, hogy mindenkinek nyújt megfelelő szórakozást, kikapcsolódást.  Esküvő, nászút, strandolás, történelem, gasztronómia, vallások, sportok, egészség ... bármi érdekel Titeket, itt megtaláljátok, egy helyen, ezen a csöppnyi szigeten, ami Magyarors

Colombo 1. rész - Sri Lanka információk

Mindig mondjuk, Colombóban nem sok a látnivaló. Azért, mert a valódi Sri Lankát nem ott találjátok. De ha valaki mégis ottragadna néhány napra, adunk néhány ötletet, merre menjetek. Mert azért van hová, na...  Két nagy blokk van a fővárosban, ahol érdemes egy-egy sétát tenni. Az egyik a Nemzeti Múzeum környéke, a Függetlenségi Emlékmű, a Gangaramaya Buddhista Templom és a hozzá tartozó Seema Malaka, a Nelum Pokuna, a Viharamahadevi park, a Könyvtár, a Nemzeti Galéria, a BMICH. Ez a város szíve, a kulturális központ, ahol koncertek, kiállítások, filmvetítések és egyéb rendezvények is előfordulnak. Tulajdonképpen nem is a colomboi rész, hanem Kotte területe ez, de a két város már nagyon régóta összenőtt, mint Buda és Pest :D.  Most a másik "látnivalócsomagról" esik szó, ami teljesen más, mint az előző. Tuktukkal javasolt elindulni, kb. 2 óra hossza alatt meg lehet nézni mindent és még egy kis piacozás is belefér. Azért is érdemes megnézni, mert a gyönyörű épületekkel