Ugrás a fő tartalomra

A Buddha foga

A Buddha foga



Amikor 50 év tanítás után Lord Buddha eltávozott a Parinirvánába, testét buddhista szokások szerint szantálmáglyán hamvasztották el. A legenda szerint a hamvasztás után néhány csontot kiemeltek a hamuból, többek között az egyik szemfogát is. 

A szingaléz krónikák szerint ezt a szemfogat a Kalinga királynak (Kelet-India) adták át a hamvasztás után. A király az általa uralt fővárosban, Dantapurában emelt a Szent Fog számára szentélyt, s mind az őt követő Kalinga királyok nagy tisztelettel bántak a Szent Foggal. A Kr. u. 4. században Dantapura a szomszédos királyságok által fenyegetett helyzetbe került, így azért, hogy a Szent Fogat megvédhessék, Sri Lanka szigetére küldték azt.

A sziget akkori királya, Sirimeghavanna buddhista volt, így végtelen hálával fogadta a Szent Fogat. Azon ritka királyok közé tartozott, aki egyformán segítette a szigeten a Mahavihara (téraváda) szerzeteseket és az Abhayagiri (mahayána) szerzeteseket. E két irányzat között vetélkedés folyt a szigeten, például a Szent Fog idehozását a mahayána szerzetesek segítették, a theravadák pedig még csak szent relikviának sem ismerték el.

A Szent Fog 312-ben érkezett meg a szigetre, és a király azon nyomban elrendelte a Szent Fog templomának felépítését közvetlenül a királyi palota mellett, ma Isurumuniya néven ismert ez a templom. (Anuradhapura, főváros Kr. e. 4.-Kr u. 11. századokban). Ez lett az első Fog templom a szigeten. Anuradhapura kb. 600 éven keresztül otthont adott az ereklyének.



A Szent Fogat egy bráhmin hercegnő, Hemamala és férje, Dantha herceg hozták a szigetre. Hemamala egy indiai Kalinga királynak volt a lánya. Mivel sokan pályáztak a Szent Fogra, a hercegnő a kontyába rejtve hozta el. Miután a Szent Fog megérkezett, rögtön a szingaléz nép biztosítékává vált az elkövetkezendő pár száz évre. Elterjedt ugyanis, hogy az ország jóléte és biztonsága a Szent Fogtól függ, s aki birtokolja a Szent Fogat, az birtokolja az ország kormányzásának jogát. A Szent Fognak saját krónikája is van, a neve Dathavamsa, és a 13. században keletkezett.



A király egyben elrendelte, hogy minden évben egyszer a Szent Fogat körbe kell vinni a fővárosban, hogy az emberek megadhassák neki a tiszteletet. Így ez a legrégebbi ünnep SL-n, mert a mai napig tart, a neve Esala Perahera. 413-ban egy pár évet itt töltő kínai utazó, Fa Hszien leírásából ismerjük az akkori felvonulás részleteit. Egy ember egy hatalmas, feldíszített elefánton lovagolt végig az utcákon, s ő hirdette ki, hogy pontosan mikor fog kezdődni a felvonulás. A felvonulás napján a főutat tisztára seperték és virágokkal borították be. Az ünnepségsorozat abban az időben 90 napig tartott, s mind a főnemesség, mind a közemberek részt vettek rajta.

Később, ahogyan a főváros mindig arrébb települt, úgy vándorolt a Szent Fog is. Mindig a királlyal együtt költözött, és mindig a legszebb templomot állították neki, közvetlenül a palota mellett (Anuradhapura, Polonnaruwa, Dambadeniya, Yapahuwa és Kurunegala, majd végül Kotte és Kandy). Egy, a 7. században megkísérelt lopás után már mindig testőrökkel őriztették.

Erről jut eszembe, hogy magyar vonatkozása is van a fognak, Jelky András, a világjáró magyar utazó egyszer megpróbálta ellopni, persze, sikertelenül. A könyvet Hevesi Lajos írta, a címe: Jelky András kalandjai, olvassatok utána.



1017-ben gondosan elrejtették az éppen itt uralkodó tamil királyok elől, az már Anuradhapura összeomlásának idején volt, és csak 1056-ban tűnt fel megint Polonnaruwában, az új fővárosban.

Polonnaruwában (főváros a 11-13. században) 3 különböző fog templom romjait is megtalálhatjuk, a Vatadage-t, az Atadage-t és a Hatadage-t. Egymás után uralkodó királyok építették őket, valószínű, hogy egymást akarták mindig lekörözni ezzel. Az Atadage például a legenda szerint 8 relikviát rejt magában (ata szingalézül nyolcat jelent). Bár ma már mindegyik csak romjaiban látható, a krónikák leírása alapján tudjuk, hogy minden fog templom kétszintes volt, alul kő, felül faszerkezettel, ez utóbbi rejtette a Szent Fogat. A Hatadage 60 nap alatt épült fel (hata = hatvan).
Az Atadage mellett található kőoszlopról tudjuk, hogy Polonnaruwában – bármilyen meglepő is – tamil testőrség védte a fogat. A kőtáblán ugyanis az erre kirendelt testőrség napi rutinja van felvésve, tamil nyelven.

Atadage

Hatadage


Vatadage

1232 és 1236 között 3. Vijayabahu király költöztette a Szent Fogat Kotmaléból Kegalle közelébe, mivel a hódító dél indiai királyoktól el kellett rejteni azt. Ebben az időben a főváros már Dambadeniya volt, rögtön Polonnaruwa összeomlása után. A Szent Fogat azonban annak fontossága miatt nem tarthatták a fővárosban, ezért elrejtették.

A 13. században a dél indiai Pandya király – aki mindig is szerette volna elfoglalni a szigetet – többször is inváziót indított a Szent Fog megszerzésére, ami ekkor már a szingaléz függetlenség jelképévé vált. Ebben más uralkodóktól is segítséget kapott. 1247-ben a jávai király segítette őt (vagy maláj, ez nem tisztázott), de nem sikerült megszerezniük.

1272-1284 között Bhuvanekabahu király Dambadeniyából Yapahuvába tette át a székhelyét. Ebben az időben, a dél indiai pandya király egy minisztert küldött a szigetre, hogy elfoglalja Dambadeniyát és elvigye a Szent Fogat Indiába. Ez sem sikerült.



1284-ben Kublai Kán, a kínai császár küldött követeket a szigetre, hogy elvigyék neki a Szent Fogat. A küldöttség eredmény nélkül tért vissza Kínába.

Az idők során, ahogyan a 13-15. században a főváros mindig tovább vándorolt, a Szent Fog is mindig költözött, Kurunegalán át Gampolába, majd Kottéba.



A 14. században egy ízben végül elvitték a hódítók Dél-Indiába, de egy idő után (pontos részleteket nem tudni) mégis visszakerült épségben.

1405–ben Cheng Ho, egy kínai admirális érkezett, szintén a Szent Fogat szerette volna elvinni, mivel Kína is buddhista ország volt már ekkor. A király, Vira Alakésvara nem csak hogy megtagadta ezt, de egy időre be is börtönözte az admirálist. Később az kiszabadult, és 5 év múlva visszatért hatalmas tengeri flottájával, és amikor visszatért Kínába, magával vitte a királyt, annak feleségét és néhány szingaléz nemest, rabként. Végül 1414-ben szabadultak, a Szent Fog pedig maradt a helyén, Sri Lankán.

1473-ban lett Kandy a főváros, de a Dalada Maligava, a jelenlegi Fog templom csak a 18. század elején épült meg, közvetlenül a királyi palota mellett.



A Szent Fog tehát szinte sosem volt biztonságban. A portugálok, akik 1505 óta uralták a szigetet, erőszakos katolikus hitre nevelésük során rengeteg buddhista templomot, művészeti alkotást elpusztítottak. A fogat 1560-ban vették birtokba.

Ebben az időben Pegu királya (most Burmához tartozik ez a terület) akkora mennyiségű aranyat kínált az akkori portugál kormányzónak (Don Constantine de Braganza) a Szent Fog-ért cserébe, hogy az majdnem igent mondott rá. Ám a régió érseke, Don Gaspar figyelmeztette a kormányzót, hogy a fog nem kerülhet újra „bálványimádók” kezeibe, s javasolta, hogy inkább semmisítsék meg. A helyi domonkos és jezsuita rendfőnökök szintén megtanácskozták a dolgot és ugyanazt javasolták. A kormányzó így átadni kényszerült a fogat az érseknek, aki porrá zúzta a fogat, amit aztán még el is égettek, és a hamvakat a folyóba öntötték.
Igen ám, de nem sokkal ezután kiderült, hogy az eredeti fog mindvégig a Kandy királynál volt, és amit megsemmisítettek, az csak egy hamisítvány volt.

1665-ben a hollandok elől menekülő Kandy király Hanguranketába vitte magával a Szent Fogat. Innen Kandybe került vissza.

Kandy a monarchia és a buddhizmus kapcsolatára épült. A 18. századra már nagyon nagy problémát jelentett a buddhizmus hanyatlása, különösen a szerzetesi rend bomlása. A rend nagyon felhígult, mert sokan a beavató ceremónia nélkül léptek be, és egyre kevesebben tudták ezt celebrálni. Ezért 1775-ben követeket küldtek Burmába és Thaiföldre, hogy onnan hozzanak szerzeteseket, akik ismerték a ceremóniákat. El is jöttek, és megreformálták a rendet (Sanghát) és a szertartásokat, többek között ők újították meg az Esala Peraherát is, összevonva a Szent Fog ünnepét az esőünneppel. Ez utóbbi a hindu isteneknek szól.

A britek 1815-ben foglalták el Kandyt, ekkor tettek szert a fogra.



1818-ban, egy, a britek ellen való felkelés során, a dumbarai elöljáró, Madugallé a szerzetesek segítségével magával vitte a Szent Fogat, de később a britek megtalálták és visszavitték.

Ma a Szent Fog Kandyben, a Dalada Maligavában, a Szent Fog Templomban található, de nem láthatják a hívek. 7 aranyból készült kis sztupa alatt tartják, melyeket drágakövek borítanak. A szerzetesek naponta háromszor végeznek Szent Fog ceremóniát, és minden szerdán szentelt vízben megmossák azt.



Az Esala Perahera ma egy 10 napos ünnepségsorozat, mely során először a sziget 4 hindu istenének (Vishnu, Pattini, Kataragama, Natha) áldoznak (a 4 hindu templom a Fog templom területén van). A 4 templom előtt fogadalmi fácskákat ültetnek, mindegyik előtt egyet, általában jakfa csemetét. 

Majd pedig kezdődik a buddhista rész, ahol a főszereplő a Szent Fog. Tíz napon keresztül ünnepelnek, az első öt nap csendesebb (Kumbal Perahera), a második öt már hangosabb, díszesebb (Randoli Perahera). A 10. napon veszi kezdetét a Maha Perahera, avagy a nagy felvonulás Kandy utcáin, több mint 100 gazdagon felöltöztetett és feldíszített elefánt, dobosok, tűznyelők, táncosok sora kíséri őket végig. A vezető elefánt, a Raja Aliya viszi hátán a fog másolatát tartalmazó sztupácskát (1848-ig vitték csak ki az eredetit, akkor veszélyesnek nyilvánították a kivitelt).
A 11. nap hajnalán a szerzetesek kivonulnak a sziget legnagyobb folyójához, a Mahaweli Gangához, hogy a folyóba gázolva egy karddal „elvágják a vizet”, azaz így biztosítsák a jövő évi vízhozamot. A sorozatot a délután 3 órási kis felvonulás zárja, mely nagyon hasonlít az előző napihoz, de annak kicsinyített, lerövidített, kevésbé díszes változata.





A felvonulás kellékei a fog templomban láthatók, ugyanitt van kiállítva egy gyönyörű bronzkép a hercegi párról, akik a Szent Fogat a szigetre hozták. Ugyanígy a Márvány teremben (hátul) egy több mint 20 festményből álló sorozat mutatja be a Szent Fog történetét.



SL leghíresebb elefántja, Raja több mint 50 évig szolgált a Fog templomban, és minden évben ő vitte hátán az ereklye másolatát. Ügyessége mindenkit lenyűgözött, halálakor nemzeti értéknek nyilvánították és emlékére 1000 rúpiás bankjegyet bocsátottak ki, melyet ma is használunk. Raja ma is látható a templom területén, kitömött állapotban.




A Dalada Maligawát, a Szent Fog templomot Kandyben a buddhisták Vatikánjának is tartják, nagyon nagy tiszteletnek örvend, 1998-ban a Tamil tigrisek sikeres bombamerényletet követtek el ellene, a templom egy része ekkor leomlott. Azóta helyreállították.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Polonnaruwa - Sri Lanka látnivalók

Polonnaruwa városáról is találni az interneten információkat, akár magyar nyelven is, de talán mégis hasznos lehet, ha összeszedjük, hogyan is néz(het) ki a valóságban egy néhány órás kirándulás a Szent Városon belül. Persze, akinek ideje engedi, akár két hétig is barangolhat a területen anélkül, hogy kétszer nézne meg valamit, de lássuk be, nem ez a jellemző. A szerencsések egy napot is rá tudnak szánni, a többségnek azonban egy délelőttje vagy egy délutánja marad, attól függően, hogy mi az aznapi másik programja.  Vallju k be, annak ellenére, hogy közel állunk a "történelem-megszállott" elnevezéshez, mi magunk is csupán néhány órát szoktuk a Szent Városban eltölteni, lévén, hogy van Sri Lankán éppen elég látnivaló; bizony sokszor szükséges felhúzott szemöldökkel, de finoman jelezni a vendég felé - de saját magunk lelkének is -, hogy ideje tovább indulni, más csodákat engedni a szívünkbe és a lelkünkbe.  Még egyszer tehát: a teljesen szubjektív módon kiválasztott he

Miért Sri Lanka? - Sri Lanka látnivalók

Bizony. Miért Sri Lanka?  Azon kívül,  hogy egész évben meleg van,  hogy Sri Lanka még mindig olcsó ,  hogy biztonságossága miatt minden bizonnyal nevezhetjük "India Light"-nak,  hogy itt kapható a világ legjobb minőségű kék zafirja (ugye, hogy szeretnétek olyan eljegyzési gyűrűt, mint Katalin hercegné?) hogy itt ihatjátok a világ legjobb zamatú teáját  és szuper áron lehet megvásárolni a világmárkák termékeit az itt lévő gyárak miatt ...  Bár a fentiek már önmagukban is megérnek egy utazást, de mi most összeszedtünk néhány információt, ami megerősíthet Benneteket, hogy ide tervezzétek a következő utatokat. A sziget annyira változatos, mind földrajzi, mind éghajlati, mind kulturális, mind nemzetiségi szempontból, hogy mindenkinek nyújt megfelelő szórakozást, kikapcsolódást.  Esküvő, nászút, strandolás, történelem, gasztronómia, vallások, sportok, egészség ... bármi érdekel Titeket, itt megtaláljátok, egy helyen, ezen a csöppnyi szigeten, ami Magyarors

Sri Lanka nyáron? Ezek megőrültek?

Szó sincs őrületről. Sri Lanka télen és nyáron is szeretettel, csodás programokkal és pláne jó idővel vár Mindenkit. S hogy miért is javasoljuk a nyáron való utazást Ázsiába? Sri Lanka – nyáron, mégpedig gőzerővel. Sokakban merül fel a kérdés, mikor érdemes Sri Lankára utazni, mikor van jó idő, mikor nem esik egyfolytában az eső és a sziget melyik részén melyik évszakban érdemes foglalni. Ezek mind jó kérdések. Az utazó az út tervezésekor egyértelműen figyelembe kell, hogy vegye az időjárási viszonyokat, ha másért nem, hát azért, hogy fürdőruhát csomagoljon-e vagy pedig hócsizmát. „Nyáron biztosan sokkal melegebb van.” Ez a leggyakoribb kijelentés, amit itt hallani szoktunk az időjárással kapcsolatban. S azonnal meg is cáfoljuk. Sri Lanka az az ország, ahol az óceánpartokon egész évben 30 fok van. Na jó, néha lecsökken akár 26 fokra is. Az, hogy télen meleg van nálunk, az nem jelenti azt, hogy nyáron még melegebb, hiszen a trópusi időjárásban nincs akkor hőmérséklet i