A Buddha foga
Amikor 50 év tanítás után Lord Buddha eltávozott a Parinirvánába, testét buddhista
szokások szerint szantálmáglyán hamvasztották el. A legenda szerint
a hamvasztás után néhány csontot kiemeltek a hamuból, többek között az egyik szemfogát is.
A
szingaléz krónikák szerint ezt a szemfogat a Kalinga királynak (Kelet-India) adták át a hamvasztás után. A király az
általa uralt fővárosban, Dantapurában emelt a Szent Fog számára
szentélyt, s mind az őt követő Kalinga királyok nagy tisztelettel bántak a Szent Foggal. A Kr. u. 4. században
Dantapura a szomszédos királyságok által fenyegetett helyzetbe került, így azért, hogy a Szent Fogat megvédhessék, Sri Lanka
szigetére küldték azt.
A
sziget akkori királya, Sirimeghavanna buddhista volt, így végtelen hálával fogadta a Szent Fogat. Azon ritka királyok közé
tartozott, aki egyformán segítette a szigeten a Mahavihara
(téraváda) szerzeteseket és az Abhayagiri (mahayána)
szerzeteseket. E két irányzat között vetélkedés folyt a
szigeten, például a Szent Fog idehozását a mahayána szerzetesek
segítették, a theravadák pedig még csak szent relikviának sem
ismerték el.
A
Szent Fog 312-ben érkezett meg a szigetre, és a király azon
nyomban elrendelte a Szent Fog templomának felépítését
közvetlenül a királyi palota mellett, ma Isurumuniya néven ismert
ez a templom. (Anuradhapura, főváros Kr. e. 4.-Kr u. 11.
századokban). Ez lett az első Fog templom a szigeten. Anuradhapura
kb. 600 éven keresztül otthont adott az ereklyének.
![]() |
A Szent Fogat
egy bráhmin hercegnő, Hemamala és férje, Dantha herceg hozták a
szigetre. Hemamala egy indiai Kalinga királynak volt a lánya. Mivel sokan pályáztak a Szent
Fogra, a hercegnő a kontyába rejtve hozta el. Miután a
Szent Fog megérkezett, rögtön a szingaléz nép biztosítékává
vált az elkövetkezendő pár száz évre. Elterjedt ugyanis, hogy
az ország jóléte és biztonsága a Szent Fogtól függ, s aki
birtokolja a Szent Fogat, az birtokolja az ország kormányzásának
jogát. A Szent Fognak saját krónikája is van, a neve Dathavamsa, és a 13. században keletkezett.
A
király egyben elrendelte, hogy minden évben egyszer a Szent Fogat
körbe kell vinni a fővárosban, hogy az emberek megadhassák neki a
tiszteletet. Így ez a legrégebbi ünnep SL-n, mert a mai napig
tart, a neve Esala Perahera. 413-ban egy pár
évet itt töltő kínai utazó, Fa Hszien leírásából ismerjük
az akkori felvonulás részleteit. Egy ember egy hatalmas,
feldíszített elefánton lovagolt végig az utcákon, s ő hirdette
ki, hogy pontosan mikor fog kezdődni a felvonulás. A felvonulás
napján a főutat tisztára seperték és virágokkal borították
be. Az ünnepségsorozat abban az időben 90 napig tartott, s mind a
főnemesség, mind a közemberek részt vettek rajta.
Később,
ahogyan a főváros mindig arrébb települt, úgy vándorolt a Szent
Fog is. Mindig a királlyal együtt költözött, és mindig a
legszebb templomot állították neki, közvetlenül a palota mellett
(Anuradhapura, Polonnaruwa, Dambadeniya, Yapahuwa és Kurunegala,
majd végül Kotte és Kandy). Egy, a 7. században megkísérelt
lopás után már mindig testőrökkel őriztették.
Erről
jut eszembe, hogy magyar vonatkozása is van a fognak, Jelky András,
a világjáró magyar utazó egyszer megpróbálta ellopni, persze,
sikertelenül. A könyvet Hevesi Lajos írta, a címe: Jelky András
kalandjai, olvassatok utána.
1017-ben
gondosan elrejtették az éppen itt uralkodó tamil királyok elől,
az már Anuradhapura összeomlásának idején volt, és csak
1056-ban tűnt fel megint Polonnaruwában, az új fővárosban.
Polonnaruwában
(főváros a 11-13. században) 3 különböző fog templom romjait is
megtalálhatjuk, a Vatadage-t, az Atadage-t és a Hatadage-t. Egymás
után uralkodó királyok építették őket, valószínű, hogy
egymást akarták mindig lekörözni ezzel. Az Atadage például a
legenda szerint 8 relikviát rejt magában (ata szingalézül nyolcat
jelent). Bár ma már mindegyik csak romjaiban látható, a krónikák
leírása alapján tudjuk, hogy minden fog templom kétszintes volt,
alul kő, felül faszerkezettel, ez utóbbi rejtette a Szent Fogat. A
Hatadage 60 nap alatt épült fel (hata = hatvan).
Az
Atadage mellett található kőoszlopról tudjuk, hogy Polonnaruwában
– bármilyen meglepő is – tamil testőrség védte a fogat. A
kőtáblán ugyanis az erre kirendelt testőrség napi rutinja van
felvésve, tamil nyelven.
![]() |
Atadage |
![]() |
Hatadage |
![]() |
Vatadage |
1232
és 1236 között 3. Vijayabahu király költöztette a Szent Fogat
Kotmaléból Kegalle közelébe, mivel a hódító dél indiai
királyoktól el kellett rejteni azt. Ebben az időben a főváros
már Dambadeniya volt, rögtön Polonnaruwa összeomlása után. A
Szent Fogat azonban annak fontossága miatt nem tarthatták a
fővárosban, ezért elrejtették.
A
13. században a dél indiai Pandya király – aki mindig is
szerette volna elfoglalni a szigetet – többször is inváziót
indított a Szent Fog megszerzésére, ami ekkor már a szingaléz
függetlenség jelképévé vált. Ebben más uralkodóktól is
segítséget kapott. 1247-ben a jávai király segítette őt (vagy
maláj, ez nem tisztázott), de nem sikerült megszerezniük.
1272-1284
között Bhuvanekabahu király Dambadeniyából Yapahuvába tette át
a székhelyét. Ebben az időben, a dél indiai pandya király egy
minisztert küldött a szigetre, hogy elfoglalja Dambadeniyát és
elvigye a Szent Fogat Indiába. Ez sem sikerült.
1284-ben
Kublai Kán, a kínai császár küldött követeket a szigetre, hogy
elvigyék neki a Szent Fogat. A küldöttség eredmény nélkül tért
vissza Kínába.
Az
idők során, ahogyan a 13-15. században a főváros mindig tovább
vándorolt, a Szent Fog is mindig költözött, Kurunegalán át
Gampolába, majd Kottéba.
A
14. században egy ízben végül elvitték a hódítók Dél-Indiába,
de egy idő után (pontos részleteket nem tudni) mégis visszakerült
épségben.
1405–ben
Cheng Ho, egy kínai admirális érkezett, szintén a Szent Fogat
szerette volna elvinni, mivel Kína is buddhista ország volt már
ekkor. A király, Vira Alakésvara nem csak hogy megtagadta ezt, de
egy időre be is börtönözte az admirálist. Később az
kiszabadult, és 5 év múlva visszatért hatalmas tengeri
flottájával, és amikor visszatért Kínába, magával vitte a
királyt, annak feleségét és néhány szingaléz nemest, rabként.
Végül 1414-ben szabadultak, a Szent Fog pedig maradt a helyén, Sri
Lankán.
1473-ban
lett Kandy a főváros, de a Dalada Maligava, a jelenlegi Fog templom
csak a 18. század elején épült meg, közvetlenül a királyi
palota mellett.
A
Szent Fog tehát szinte sosem volt biztonságban. A portugálok, akik
1505 óta uralták a szigetet, erőszakos katolikus hitre nevelésük
során rengeteg buddhista templomot, művészeti alkotást
elpusztítottak. A fogat 1560-ban vették birtokba.
Ebben
az időben Pegu királya (most Burmához tartozik ez a terület)
akkora mennyiségű aranyat kínált az akkori portugál kormányzónak
(Don Constantine de Braganza) a Szent Fog-ért cserébe, hogy az
majdnem igent mondott rá. Ám a régió érseke, Don Gaspar
figyelmeztette a kormányzót, hogy a fog nem kerülhet újra
„bálványimádók” kezeibe, s javasolta, hogy inkább
semmisítsék meg. A helyi domonkos és jezsuita rendfőnökök
szintén megtanácskozták a dolgot és ugyanazt javasolták. A
kormányzó így átadni kényszerült a fogat az érseknek, aki
porrá zúzta a fogat, amit aztán még el is égettek, és a
hamvakat a folyóba öntötték.
Igen
ám, de nem sokkal ezután kiderült, hogy az eredeti fog mindvégig
a Kandy királynál volt, és amit megsemmisítettek, az csak egy
hamisítvány volt.
1665-ben
a hollandok elől menekülő Kandy király Hanguranketába vitte
magával a Szent Fogat. Innen Kandybe került vissza.
Kandy
a monarchia és a buddhizmus kapcsolatára épült. A 18. századra
már nagyon nagy problémát jelentett a buddhizmus hanyatlása,
különösen a szerzetesi rend bomlása. A rend nagyon felhígult,
mert sokan a beavató ceremónia nélkül léptek be, és egyre
kevesebben tudták ezt celebrálni. Ezért 1775-ben követeket küldtek Burmába és
Thaiföldre, hogy onnan hozzanak szerzeteseket, akik
ismerték a ceremóniákat. El is jöttek, és megreformálták a
rendet (Sanghát) és a szertartásokat, többek között ők újították meg
az Esala Peraherát is, összevonva a Szent Fog ünnepét az
esőünneppel. Ez utóbbi a hindu isteneknek szól.
A
britek 1815-ben foglalták el Kandyt, ekkor tettek szert a fogra.
1818-ban,
egy, a britek ellen való felkelés során, a dumbarai elöljáró,
Madugallé a szerzetesek segítségével magával vitte a Szent
Fogat, de később a britek megtalálták és visszavitték.
Ma a
Szent Fog Kandyben, a Dalada Maligavában, a Szent Fog Templomban
található, de nem láthatják a hívek. 7 aranyból készült kis
sztupa alatt tartják, melyeket drágakövek borítanak. A
szerzetesek naponta háromszor végeznek Szent Fog ceremóniát, és
minden szerdán szentelt vízben megmossák azt.
Az
Esala Perahera ma egy 10 napos ünnepségsorozat, mely során először
a sziget 4 hindu istenének (Vishnu, Pattini, Kataragama, Natha)
áldoznak (a 4 hindu templom a Fog templom területén van). A 4
templom előtt fogadalmi fácskákat ültetnek, mindegyik előtt
egyet, általában jakfa csemetét.
Majd pedig kezdődik a buddhista
rész, ahol a főszereplő a Szent Fog. Tíz napon keresztül
ünnepelnek, az első öt nap csendesebb (Kumbal Perahera), a második
öt már hangosabb, díszesebb (Randoli Perahera). A 10. napon veszi
kezdetét a Maha Perahera, avagy a nagy felvonulás Kandy utcáin,
több mint 100 gazdagon felöltöztetett és feldíszített elefánt,
dobosok, tűznyelők, táncosok sora kíséri őket végig. A vezető
elefánt, a Raja Aliya viszi hátán a fog másolatát tartalmazó sztupácskát (1848-ig
vitték csak ki az eredetit, akkor veszélyesnek nyilvánították a
kivitelt).
A
11. nap hajnalán a szerzetesek kivonulnak a sziget legnagyobb
folyójához, a Mahaweli Gangához, hogy a folyóba gázolva egy
karddal „elvágják a vizet”, azaz így biztosítsák a jövő
évi vízhozamot. A sorozatot a délután 3 órási kis felvonulás
zárja, mely nagyon hasonlít az előző napihoz, de annak
kicsinyített, lerövidített, kevésbé díszes változata.
A
felvonulás kellékei a fog templomban láthatók, ugyanitt van
kiállítva egy gyönyörű bronzkép a hercegi párról, akik a
Szent Fogat a szigetre hozták. Ugyanígy a Márvány teremben
(hátul) egy több mint 20 festményből álló sorozat mutatja be a
Szent Fog történetét.
SL
leghíresebb elefántja, Raja több mint 50 évig szolgált a Fog
templomban, és minden évben ő vitte hátán az ereklye másolatát.
Ügyessége mindenkit lenyűgözött, halálakor nemzeti értéknek
nyilvánították és emlékére 1000 rúpiás bankjegyet bocsátottak
ki, melyet ma is használunk. Raja ma is látható a templom
területén, kitömött állapotban.
A
Dalada Maligawát, a Szent Fog templomot Kandyben a buddhisták
Vatikánjának is tartják, nagyon nagy tiszteletnek örvend,
1998-ban a Tamil tigrisek sikeres bombamerényletet követtek el
ellene, a templom egy része ekkor leomlott. Azóta helyreállították.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése