Sri Lanka legnagyobb városa Colombo, aminek nappali lakossága már meghaladja az 5 millió főt, és ez a szám napról napra nő, köszönhetően az üzleti vállalkozások növekvő számának. Ám van egy időszak, amikor Colombo egy időre szellemvárossá alakul, ez pedig április közepe, a Szingaléz Új Év időszaka. Ebben az időszakban extra buszokat és vonatokat állítanak be, hogy minden lakos eljusson az ünnepekre a falujába.
A városban csupán a tamilok, a muszlimok, a burgherek, a külföldiek maradnak, no és az a néhány szingaléz család, akik már feladták hagyományos vidéki családi kapcsolataikat (ez nagyon-nagyon ritka). Mindenki más gyakran és büszkén mondogatja az utazás előtti időkben: Avurudda gamata yanava - azaz hazamegyek a falumba az ünnepekre.
www.sundaytimes.lk |
Mindezekből is látszik, hogy Sri Lankán a falu (szingalézül: gama) a legfontosabb települési egység. A szingaléz új év "hajnalán", tehát a kezdetekor az emberek ajándékokkal felpakolva hazatérnek a falujukba, a szüleikhez és idősebb rokonaikhoz. Az utóbbiak igen örülnek az eseménynek, izgatottan várják azt, hiszen talán, hosszú idő után először látják gyermekeiket, unokáikat abban az évben.
A szingaléz falvak két típusúak: egykasztú és többkasztú falvak vannak. Értelemszerűen, az egykasztú faluban élő családok mindegyike ugyanahhoz a kaszthoz tartozik; a többkasztú falvakban pedig több kasztból származó családok élnek együtt, de ezekben a falvakban is mindig van egy domináns kaszt (ezek a falvak főképpen délen helyezkednek el).
Minden falu rendelkezik egy állam által kinevezett falusi elöljáróval, akinek a történelem során sokféle elnevezése volt, ma "grama seva niladhari"-nak nevezik.
Természetesen minden falunak van neve, amely általánosságban a terület jellegének és a területen termesztett gabonának, növénynek a neveiből áll. Például: Nuge-goda; azaz banánfák dombja. Vagy Dehiwala: lime erdő. Persze, nem kizárólag így alakultak ki a falunevek, sokszor kapták például egy-egy király látogatásakor a nevüket, magáról a királyról vagy éppen a hozzá kötődő eseményről.
Továbbá érdekes az is, hogy itt is kapnak a falunevek egyéb jelentést, mint például Angoda neve. Gyakran teszik fel egymásnak az emberek: "Angodából jöttél?" vagy mondják "Menj inkább Angodába!", ez pedig tulajdonképpen a másik ember lehülyézése. Angodát ugyanis úgy emlegetik itt, mint "az őrültek faluja", ugyanis itt működik az ország legnagyobb elmekórháza.
A többkasztú falvakban a többféle kaszt nem okoz olyan problémát, mint például Indiában. Ennek az az oka, hogy ezek a falvak általában a mezőgazdaságra vagy halászatra épülnek, és ezekhez a munkákhoz - halászat, szántás, kaszálás, cséplés - összefogásra és mindenki kezére szükség van. Az emberek a munkanapokon együtt dolgoznak, együtt esznek, együtt pihennek, viccelődnek egymással - nem tesznek maguk között semmi különbséget.
www.sundayobserver.lk |
Amikor egy falubeli meghal, a falu összes lakója azonnal a házához siet, hogy felajánlja szolgálatait a temetés, a virrasztás eseményén, legyen szó akár a sír ásásáról, halotti máglya építéséről vagy az élelem biztosításáról, kéz a kézben teszik a dolgukat, mégpedig ingyen, maximum ételt-italt fogadnak el érte.
Egyedül az esküvői ceremónián (lakodalom) veszik figyelembe a kasztokat, ez is csak néhány családnál figyelhető meg, mégpedig úgy, ahogy a főasztalhoz csakis pár kasztjából származók foglalhatnak helyet.
A kasztok szintén eltűnnek a templomi teendők esetében, amelyek jóval gyakoribbak, mint gondolnánk. A falusiak születésüktől kezdve azt látják a családjaikban, hogy az emberek gondoskodnak a templom és a szerzetesek jólétéről, így mindennap ételt és más felajánlásokat visznek számukra. A templomba természetesen mindenki beléphet, még a kaszton kívüliek, a rodiyák is, akiknek nincsen néhány személyes dolgon kívül nincsen semmijük, még házuk sem.
Ahogyan látjuk, Sri Lanka tulajdonképpen egy hatalmas falurendszer, melyben az emberek a mai napig igyekeznek őrizni a hagyományaikat, melyek évezredek óta nemzedékről nemzedékre szállnak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése